Plan pracy

Jesteś tu: » Strona główna » Świetlica » Plan pracy

 

Plan pracy

 

dydaktyczno-wychowawczo-opiekuńczej

 

 

na rok szkolny 2014/2015

(z podziałem na miesiące)

 

 

w Szkole Podstawowej nr 5

 

we Szczecinie

 

 

                                                 opracowany przez:

                                                       mgr Danutę Rutkowską

                                                       mgr Annę Jakubiak

                                                      

                                                      

                                                                       

 

 

 

Program świetlicy szkolnej opracowano w oparciu o PROGRAM   WCZESNOSZKOLNEJ   ZINTEGROWANEJ  EDUKACJI XXI  WIEKU klasy 1-3,

autor Jadwiga Hanisz

Numer dopuszczenia programu DKW-4014-267/99.

 

 

 

Miesiąc

tydzień

Lp.

Temat tygodnia  2014/2015

 

Wrzesień

 

I.

  1.  

Poznajemy zwyczaje oraz tradycje naszej świetlicy

II.

  1.  

Nasz szkoła

III.

  1.  

Bezpieczeństwo na drogach i ulicach

IV.

  1.  

Chrońmy nasze środowisko

 

Październik

I.

  1.  

Kultura życia codziennego

II.

  1.  

Dary jesieni

III.

  1.  

Nasz wychowawca

IV.

  1.  

Złota polska jesień

V.

  1.  

Wszystkich Świętych

 

Listopad

I.

  1.  

Moja ulubiona książka 

II.

  1.  

Święto Niepodległości

III.

  1.  

Światowy Dzień Pluszowego Misia (25XI)

IV.

  1.  

Andrzejkowe tradycje

 

Grudzień

I.

  1.  

Mikołajki

II.

  1.  

Tradycje świąteczne i choinkowe radości

III.

  1.  

Jasełka

Styczeń

Ferie 19.01-01.02.15r.

I.

  1.  

Nastał Nowy Rok

II.

  1.  

Karnawał. Czas na odpoczynek

 

Luty

 

I.

  1.  

Nasza świetlica

II.

  1.  

Walentynki.

III.

  1.  

Dokarmianie ptaków i zwierząt

IV.

  1.  

W świecie baśni, bajek i legend.

 

Marzec

 

 

 

I.

  1.  

Dzień Kobiet. Tydzień dobroci dla wszystkich kobiet: małych i dużych

II.

  1.  

Sławni Polacy

III.

  1.  

Witaj Wiosno!  21 III

IV.

  1.  

Pierwsze zwiastuny wiosny

 

Kwiecień

 

I.

  1.  

Święta wielkanocne      ( 2-7 IV 2015)

 II.

  1.  

Cd.  - Święta wielkanocne

III.

  1.  

Od czego zależą zmiany pór roku oraz dnia i nocy?

IV.

  1.  

Dzień Ziemi  20 IV

V.

  1.  

Święta majowe

 

Maj

I.

  1.  

Zwierzęta i ja

II.

  1.  

Książka przyjacielem człowieka

III.

  1.  

Koleżeńska pomoc. Na majówkę

IV.

  1.  

Kocham Cię Mamusiu z serduszka całego

 

Czerwiec

I.

  1.  

Dzień Ochrony Środowiska (5 czerwca)

II.

  1.  

„Dobrze żyć”- Kultura życia codziennego

III.

  1.  

Witaj lato!

IV.

  1.  

Co przyniósł nam rok? Żegnaj szkoło, witajcie wakacje!


CYKL TEMATYCZ-NY

MIESIĄC

TYDZIEŃ

IMPREZY OKOLICZNOŚCIOWE

ZAJĘCIA UMYSŁOWE

ZAJĘCIA

PLASTYCZO -

- TECHNICZNE

ZAJĘCIA RUCHOWE

GRY I ZABAWY ŚWIETLICOWE

ZAJĘCIA

UMUZYKALNIA-JĄCE

 

Poznajemy zwyczaje oraz tradycje naszej świetlicy

 

Wrzesień

 

I

Serdeczne powitanie nowych uczestników świetlicy. Zapoznanie z regulaminem świetlicy

 

Konkurs plastyczny pt.: „Jak spędziliśmy wakacje?”

Prace organizacyjno –porządkowe w świetlicy.

Wykonanie gazetki pt.: „Witaj szkoło!”

 

Zabawy ruchowe, orientacyjno – porządkowe,

sprawne ustawianie się.

Zapoznanie się z rozkładem zabawek, przyborów szkolnych i biblioteczką w świetlicy.

Śpiewanie piosenek poznanych podczas wypoczynku letniego – zabawy ze śpiewem

 

Nasz szkoła

 

Wrzesień

 

II

Słuchanie czytanego przez nauczyciela „Kodeksu szkoły”.

Rozmowa na temat każdego z punktów - kolejno w oparciu o kolorowankę. Zagadki

Kolorowanie ilustracji do kodeksu szkoły. Wykonanie gazetki.

Zwiedzanie szkoły. Zapoznanie się z rozkładem pomieszczeń.

Gry zespołowe i zabawy ruchowe na boisku szkolnym.

 

Nauka piosenki „Szkoło, szkoło!”

 

Bezpieczeń-stwo

na drogach

i ulicach

 

Wrzesień

 

III

Pogadanka na temat bezpiecznego poruszania się na drogach. Nauka 5 zasad przechodzenia przez jezdnię. Omówienie historyjki obrazkowej „Czy znasz znaki drogowe?”. Zagadki.

Konkursy plastyczne:

„Moja droga do szkoły”

„Bezpieczne przejście przez ulicę”

Kolorowanie znaków drogowych z zastosowaniem odpowiednich barw.

 

Poznajemy teren wokół szkoły.

 

Wycieczka po okolicy – zwracanie uwagi na znaki drogowe i przejścia dla pieszych..

Nauka wyliczanki – rymowanki o ruchu drogowym.

 

Chrońmy nasze środowisko

 

Wrzesień

 

IV

Słuchanie czytanego przez nauczyciela wiersza „Lasy i róże”. Pogadanka o tym jak zadbać,  by nas otaczała piękna przyroda.

Słuchanie odgłosów zwierząt leśnych z płyty CD.

Wykonanie farbami plakatu „Dbajmy o nasze  podwórko”.

 

Wydzieranka „Segregujemy odpady”

 

Gry stolikowe i w kącikach tematycznych.

Gry zespołowe („Dwa ognie”) oraz zabawy ze skakanką   na boisku szkolnym.

 

Nauka piosenki

„Tęcza, cza, cza”

 

CYKL TEMATYCZ-NY

MIESIĄC

TYDZIEŃ

IMPREZY OKOLICZNOŚCIOWE

ZAJĘCIA UMYSŁOWE

ZAJĘCIA

PLASTYCZO -

- TECHNICZNE

ZAJĘCIA RUCHOWE

GRY I ZABAWY ŚWIETLICOWE

ZAJĘCIA

UMUZYKALNIA-

JĄCE

 

Kultura  życia

codziennego

 

Październik

 

I

Słuchanie czytanego przez nauczyciela tekstu „Sąsiedzi”

Rozmowa na temat kulturalnego zachowania się w sklepie, środkach lokomocji, podczas posiłków, itp., używania zwrotów grzecznościowych..

Wycinanie serwetek z kolorowego papieru.

 

Rysowanie projektu pięknie nakrytego stołu z okazji urodzin – imienin.

Gry i zabawy sportowe na boisku szkolnym.

 

Zabawa ruchowa : „Rób tak jak ja”

Nauka pląsu

„Labada”

 

 

Dary jesieni

 

Październik

 

II

Słuchanie czytanych przez starsze dzieci wierszy o jesieni. Zagadki jesienne. Inscenizacja wiersza pt. „Na straganie”

Pogadanka na temat grzybów jadalnych i niejadalnych.

Wykonanie wystawki jesiennych owoców i warzyw. Rysowanie ich konturów i kolorowanie.

Wykonanie rekwizytów do inscenizacji, gazetki „Dary jesieni”

Zabawa „Pomidor”

 

Gry i zabawy sportowe na boisku szkolnym., zbieranie liści do gazetki

 

Gry stolikowe i w kącikach tematycznych

Nauka rymowanek – wyliczanek

 

Wystukiwanie podanego rytmu na instrumentach perkusyjnych.

 

Nasz wychowawca

 

Październik

 

III

Rozmowa na temat pracy różnych pracowników oświaty i ch roli dydaktycznej, wychowawczej, i opiekuńczej.

Słuchanie wierszy „Dla naszej Pani”, „Piosenka o naszej Pani”

Wykonanie okolicznościowej gazetki oraz portretów „Moja Pani” Nauka orgiami tulipana  z kolorowego papieru dla pani wychowawczyni.

 

Zabawa w szkołę – drama.

 

Gra zespołowa „Figurki zmieńcie się”, „Dwa ognie” na podwórku szkolnym.

Zabawy z piłką i skakanką

Utrwalenie piosenki

„Szkoło, szkoło!”

 

Złota polska jesień

 

Październik

 

IV

Słuchanie wierszy o jesieni.

Oglądanie ilustracji drzew i nazywanie ich, rozpoznawanie po liściach i kształcie korony.

Pogadanka na temat zdrowego odżywiania się i higieny osobistej

Wykonanie kompozycji przestrzennej z liści – bukiet.

Wydzieranka z kolorowego papieru – jesienne drzewo. Dekorowanie świetlicy.

Spacer po szkolnym podwórku - obserwacja zmian zachodzących wśród roślin jesienią. Gry stolikowe.

Zabawy zręcznościowe z piłką, skakanką, badmintonem na podwórku szkolnym.

Słuchanie nagrań muzyki dziecięcej – piosenki o jesieni.

 

Pląs „Labada”

 

Wszystkich Świętych

 

 

Październik

 

V

Wyjaśnienie symboliki Grobu Nieznanego Żołnierza. Słuchanie czytanych przez nauczyciela wierszy o tych co odeszli. Rozmowa o tym,  jak możemy przejawiać pamięć o osobach, których już nie ma wśród nas.

Wykonanie elementów dekoracyjnych na gazetkę ścienną „Wszystkich Świętych”.

Malowanie farbami – martwa natura.

Wycieczka na cmentarz. Porządkowanie grobów.

 

Zabawy na świeżym powietrzu ze skakanką i piłką.

 

Gry planszowe i zabawy w kącikach tematycznych.

Nauka piosenki „Jesienny kujawiaczek”

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

CYKL TEMATYCZNY

MIESIĄC

TYDZIEŃ

IMPREZY OKOLICZNOŚCIOWE

ZAJĘCIA UMYSŁOWE

ZAJĘCIA

PLASTYCZO -

- TECHNICZNE

ZAJĘCIA RUCHOWE

GRY I ZABAWY ŚWIETLICOWE

ZAJĘCIA

UMUZYKALNIA-

JĄCE

 

Moja ulubiona książka

 

Listopad

 

I

Rozmowa o ulubionych książkach dzieci oraz o twórczości H.CH. Andersena.

Słuchanie czytanej przez nauczyciela wybranej baśni.

Quiz ze znajomości treści różnych baśni i bajek.

Wykonanie ilustracji do wybranej baśni – technika dowolna. Lepienie baśniowych postaci z plasteliny  - wystawka. Wykonanie zakładki do książek.

Wycieczka do biblioteki szkolnej.

 

Zabawy ruchowe na podwórku szkolnym

 

Nauka gry w warcaby.

Słuchanie bajek z kaset magnetofonowych oraz oglądanie z płyt DVD.

 

Święto Niepodległości

 

Listopad

 

 

II

Wyjaśnienie znaczenia symboliki Święta Niepodległoś-

ci. Czytanie wierszy tematycznych. Oglądanie ilustracji o tym święcie.

Omówienie polskich symboli narodowych.

Odrysowywanie konturów Orła Białego i wypełnianie

- klejenie kuleczkami z kolorowej krepiny.

Zabawy orientacyjno – porządkowe.

 

Gry stolikowe.

 

Pogadanka na temat szkodliwości dopalaczy

Utrwalanie  piosenki „Jesienny kujawiaczek”

 

Światowy Dzień Pluszowego Misia

(25XI)

 

Listopad

 

 

III

Wyjaśnienie pochodzenia Święta Pluszowego Misia. Czytanie przez uczniów  i słuchanie czytanych przez nauczyciela fragmentów książek, których głównym bohaterem jest MIŚ („Miś Uszatek”, „Miś Coralgol”, „Miś Yogi”, „Kubuś Puchatek”, „Miś Paddington”)

Wykonywanie postaci znanych bajkowych misiów z wykorzystaniem różnych technik plastycznych – płaskich i przestrzennych. Wystawa prac.

Zabawy na świeżym powietrzu ze skakanką i piłką.

 

Gry planszowe i zabawy w kącikach tematycznych.

 

Zabawa ruchowa : „Rób tak jak ja”

Słuchanie piosenek o misiach i nauka jednej z nich wybranej przez dzieci.

Andrzejkowe tradycje

 

Listopad

 

IV

 Katarzynki i andrzejki – tradycje ludowe.

Wróżby Andrzejkowe w świetlicy, lanie wosku, konkursy.

Pomoc dzieci przy dekoracji świetlicy - wykonanie elementów dekoracyjnych i gazetki ściennej.

Zabawy ruchowe na podwórku szkolnym.

 

Gry stolikowe i zabawy w

Śpiewanie poznanych piosenek, słuchanie nagrań  CD, taniec dyskotekowy.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

CYKL TEMATYCZNY

MIESIĄC

TYDZIEŃ

IMPREZY OKOLICZNOŚCIOWE

ZAJĘCIA UMYSŁOWE

ZAJĘCIA

PLASTYCZO -

- TECHNICZNE

ZAJĘCIA RUCHOWE

GRY I ZABAWY ŚWIETLICOWE

ZAJĘCIA

UMUZYKALNIA-

JĄCE

Mikołajki

 

Grudzień

 

I

Rozmowa o sprawianiu niespodzianek swoim bliskim.. Wspominanie wizyt Mikołaja w domu i szkole w ubiegłym roku.

Wykonanie pracy przestrzennej „Dziadek Mróz” z papieru – praca w grupach oraz  gazetki „Zima”

Rzuty śnieżkami do celu.

Gra terenowa „Po tropach i po śladach”.

Rozwiązywanie krzyżówek, rebusów i zagadek.

 

Oglądanie audycji telewizyjnych i filmów”

Nauka piosenki „Zima, zima”

Choinkowe radości i tradycje świąteczne

 

Grudzień

 

II

Rozmowa z dziećmi na temat tradycji wigilijnych. Co chciałbym dostać od Mikołaja?

Przypomnienie zasad bezpieczeństwa w czasie zabaw zimowych (pogadanka)

Wykonanie papierowych ozdób na choinkę. Ubieranie choinki. Przygotowanie świątecznego wystroju świetlicy. Pisanie listu do św. Mikołaja. Wykonanie z masy solnej upominków dla najbliższych.

Gry i zabawy na boisku:

- rzuty śnieżkami;

- rzeźby ze śniegu;

- chodzenie po śladach.

- lepienie bałwana.

Utrwalenie piosenki „Zima, zima”

 

Słuchanie i śpiewanie kolęd.

Jasełka

    Grudzień

 

 

        III

Rozmowa z dziećmi na temat

Tradycji wystawiania JASEŁEK w okresie bożonarodzeniowym. Omówienie charakterystyki postaci występujących w Jasełkach i przedstawienie metodą dramy.

Przypomnienie zasad bezpieczeństwa w czasie zabaw na śniegu i korzystania z petard (pogadanka)

Wykonanie kukiełek – papierowych postaci i elementów dekoracyjnych.

Nauka pakowania prezentów i wykonywania ozdobnych pudełek oraz kopert. Wykonanie z papieru kolorowego „Szopka” – kompozycja płaska

Zabawy ruchowe na śniegu oraz rozwiązywanie krzyżówek, rebusów i zagadek. Gry planszowe

 

Zabawa ruchowa : „Rób tak jak ja”

Słuchanie i śpiewanie kolęd.

Zabawy muzyczno -ruchowe w kręgu.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

CYKL TEMATYCZNY

MIESIĄC

TYDZIEŃ

IMPREZY OKOLICZNOŚCIOWE

ZAJĘCIA UMYSŁOWE

ZAJĘCIA

PLASTYCZO -

- TECHNICZNE

ZAJĘCIA RUCHOWE

GRY I ZABAWY ŚWIETLICOWE

ZAJĘCIA

UMUZYKALNIA-

JĄCE

 

Nastał Nowy Rok

 

Styczeń

 

I

Czytanie baśni J. Ch. Andersena „O dwunastu miesiącach”. Czytanie wierszyków o Nowym Roku i zimie.

Rysowanie elementów symbolizujących 12 miesięcy. Wykonanie albumu o zimie – praca grupowa. Sztuczne ognie – malowanie farbami. Nowy Rok, Sylwester – Jak spędziłem – praca plastyczna – technika dowolna

Spacery do parku. Obserwacja zmian zachodzących zimą w przyrodzie. Zabawy na śniegu.

Gry planszowe, stolikowe. Krzyżówki.

Śpiewanie piosenek o zimie. Nauka piosenki „Biały walczyk”

Oglądanie baśni O dwunastu miesiącach  z kasety wideo.

 

Karnawał

Czas na odpoczynek

 

Styczeń

 

II

Jak dawniej odbywały się bale karnawałowe, a jak dziś? – pogadanka. Rozmowa o strojach  i maskach karnawałowych.

Bezpieczeństwo podczas balu przebierańców, – pogadanka.

 

Bezpieczeństwo  podczas ferii  zimowych  – pogadanka.

Wykonanie czapeczki

z kolorowego papieru.

Przygotowanie z krepy i tekturki kotylionów karnawałowych. Maski karnawałowe na bal przebierańców.

Zabawy na śniegu, lodzie:

- lepienie bałwana

- chodzenie po śladach

- rzuty śnieżkami.

 

Zabawa ruchowa : „Rób tak jak ja”

Przegląd piosenek – śpiewanie indywidualne i zbiorowe.

Nauka piosenki „Nazywają mnie poleczka”

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

CYKL TEMATYCZNY

MIESIĄC

TYDZIEŃ

IMPREZY OKOLICZNOŚCIOWE

ZAJĘCIA UMYSŁOWE

ZAJĘCIA

PLASTYCZO -

- TECHNICZNE

ZAJĘCIA RUCHOWE

GRY I ZABAWY ŚWIETLICOWE

ZAJĘCIA

UMUZYKALNIA-

JĄCE

 

Nasza świetlica

 

 

Luty

 

I

Przypomnienie regulaminu świetlicy. Rozmowy na temat poszanowania sprzętu, zabawek i gier. Dyskusja na temat „Nie czyń drugiemu tego,co tobie niemiłe”. Czytanie czasopism i gazet z biblioteki świetlicy. Rozwiązywanie krzyżówek i rebusów.

Przegląd gier, zabawek, puzzli, naprawa opakowań. Prace porządkowe w świetlicy- sortowanie zabawek , klocków, czasopism.. Konstruowanie gier planszowych z prostymi zasadami.

Zabawa ruchowa : „Rób tak jak ja”.

 

Zabawy sportowe na boisku szkolnym – piłka nożna i siatkowa.

Nauka pląsu „Głowa, ramiona, kolana, pięty”

 

Walentynki.

 

 

Luty

 

II

Rozmowy o walentynkowych zwyczajach. Serca dla naszych bliskich.

Pogadanka o potrzebie okazywania uczuć i mówienia o tym.

 

Wykonywanie walentynek dowolną techniką. Pisanie życzeń. Wykonanie gazetki tematycznej „Walentynki”

Zajęcia techniką orgiami – kwiaty, samoloty, zwierzęta. Wykonanie prac plastycznych „Sporty zimowe”

Gry i zabawy ruchowe, orientacyjno-porządkowe na podwórku szkolnym i świetlicy.

 

Zabawa ruchowa : „Rób tak jak ja”

Pląsy w kręgu. Nauka piosenki ludowej „Szła dzieweczka”, Powtarzanie poznanych piosenek o tematyce zimowej

 

Dokarmianie ptaków i zwierząt

 

 

    Luty

 

      III

Pogadanka na temat konieczności dokarmiania ptaków zimą. Czytanie opowiadania „Kłopoty Burka z podwórka” L. Krzemienieckiej.

Czytanie czasopism , gazet i encyklopedii dla dzieci w świetlicy.

Alkohol – wróg człowieka

Wykonanie ilustracji do opowiadania „Kłopoty Burka z podwórka”. Lepienie z plasteliny ulubionych zwierząt. Nauka wykonania ptaka z papieru metodą orgiami.

Wykonanie karmnika z kartonu.

Spacer w okolicach szkoły. Dokarmianie ptaków. Rozpoznawanie śladów na śniegu.

Zabawy na śniegu na szkolnym podwórku.

Gry stolikowe według wyboru dzieci.

Śpiewanie indywidualne, grupowe i zbiorowe piosenek o zimie i zwierzętach.

Zabawy muzyczno-ruchowe w kręgu.

 

W świecie baśni, bajek i legend.

 

Luty

 

IV

Zapoznanie dzieci z sylwetką H. CH. Andersena i jego twórczością. Czytanie wybranej bajki. Pogadanka o różnicach między gatunkami literackimi: bajki, baśnie legendy. Rozmowa o twórczości Braci Grimm.

 

Wykonanie ilustracji do wybranej przez uczniów baśni Andersena oraz ilustracji „Mój ulubiony bohater bajkowy”.

Moja bajka – pisanie i ilustrowanie własnej bajki.

Wykonanie gazetki tematycznej „Nasze ulubione bajki, baśnie i legendy”

 Zabawy w teatrzyk metodą dramy z wykorzystaniem narysowanych lub namalowanych postaci z baśni

Konkurs wiedzy o H. Ch. Andersenie i jego baśniach.

Zabawy z piłką i skakanką na podwórku szkolnym.

Oglądanie filmów „Calineczka” i „Dziewczynka z zapałkami” – DVD

 

 

 

CYKL TEMATYCZNY

MIESIĄC

TYDZIEŃ

IMPREZY OKOLICZNOŚCIOWE

ZAJĘCIA UMYSŁOWE

ZAJĘCIA

PLASTYCZO -

- TECHNICZNE

ZAJĘCIA RUCHOWE

GRY I ZABAWY ŚWIETLICOWE

ZAJĘCIA

UMUZYKALNIA-

JĄCE

 

Dzień Kobiet

Tydzień dobroci dla wszystkich kobiet: małych i dużych

 

Marzec

 

I

 

Rola kobiety w życiu rodziny – pogadanki. Składanie życzeń.

Kobieta idealna – kim jest dla dziecka?

Sławne kobiety, Polki:

M. Konopnicka, J. Porazińska,

M. Curie – Skłodowska,

W. Szymborska – polskie noblistki.

 

Wykonanie laurek z papieru kolorowego. Pisanie życzeń.

Prace malarskie na temat różnych zawodów, zajęć kobiet. Wykonywanie kwiatów bibuły.

Składanie życzeń przy muzyce  i zabawy muzyczno ruchowe w kręgu. Zawody sportowe na podwórku szkolnym.

 

Zabawa ruchowa : „Rób tak jak ja”

Nauka piosenki „Dzień Kobiet”

 

Sławni Polacy

Marzec

 

II

Jakich znamy sławnych Polaków? Co o nich wiemy? Kim byli? Co  robili?

Mikołaj Kopernik mi jego dzieło.

Czytanie książki o lotach w kosmos.

 

Zajęcia plastyczne „Kosmos, układ słoneczny” – projektowanie i rysowanie plakatu.

Zabawy sportowe na dziedzińcu szkolnym.

 Zabawy ruchowe w sali „Komórki do wynajęcia” , „Figurki zmieńcie się” itp.

Słuchanie płyt z piosenkami dla dzieci. Nauka jednej z nich wybranej przez uczniów.

 

 

Witaj Wiosno!

 

Marzec

 

III

 Rozmowa o zmianach zachodzących w przyrodzie (rośliny, zwierzęta, pogoda, zachowanie się ludzi) wiosną.

Pierwszy Dzień Wiosny – 21 marca. Ludowe zwyczaje wiosenne.

 

Prace malarskie „Wiosna”.

Kolorowanki wiosenne. Wykonanie Marzanny z papieru kolorowego i tkaniny – praca na kartce formatu A4.

Gry stolikowe według wyboru dzieci. Zabawy muzyczno –ruchowe w kręgu.

 

Nauka piosenki „Kle, kle boćku”

 

Pierwsze zwiastuny wiosny

 

Marzec

 

IV

Poszukujemy zbliżającej się wiosny.

 Pogadanka o pierwszych zwiastunach wiosny . Rozbudzanie wrażliwości na piękno otaczającej nas przyrody. Rozmowa o konieczności dbania o czystość środowiska , w którym przebywamy. Słuchanie wiersza „Marcowe słoneczko i opowiadania „Szukamy wiosny” H. Zdzitowieckiej.

Wykonanie gazetki tematycznej „Nadchodzi wiosna” – kolorowanki, elementy dekoracyjne z papieru kolorowego.

Wycinanie, klejenie – wiosenne witraże.

Zabawy muzyczno –ruchowe w kręgu.

Wiosenne porządki w świetlicy szkolnej i na podwórku. Sadzenie roślinek w doniczkach.

Gry sportowe na podwórku szkolnym.

 

Słuchanie odgłosów przyrody z płyt CD.

Nauka piosenki „Re, re , kum, kum”

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

CYKL TEMATYCZNY

MIESIĄC

TYDZIEŃ

IMPREZY OKOLICZNOŚCIOWE

ZAJĘCIA UMYSŁOWE

ZAJĘCIA

PLASTYCZO -

- TECHNICZNE

ZAJĘCIA RUCHOWE

GRY I ZABAWY ŚWIETLICOWE

ZAJĘCIA

UMUZYKALNIA-

JĄCE

 

Od czego zależą zmiany pór roku oraz dnia i nocy?

 

Kwiecień

 

I

Pogadanka o zmianach pór roku oraz dnia i nocy związanych z obrotami kuli ziemskiej. Przysłowia związane z różnymi porami roku. Słuchanie czytanej przez nauczyciela książki „Dzieci Pana Astronoma”. Nauka nazw planet układu słonecznego

 

Malowanie ilustracji do książki „Dzieci Pana Astronoma”

Rysowanie

układu słonecznego.

Rozwiązywanie zagadek i krzyżówek związanych z układem słonecznym, kalendarzem, porami roku, dnia i nocy.

Zabawy w kącikach tematycznych.

Zajęcia sportowe na podwórku szkolnym

 

Śpiewanie poznanych piosenek dotyczących jesieni, zimy i wiosny.

Słuchanie odgłosów przyrody z płyt CD.

 

 

Święta wielkanocne

 

Kwiecień

 

II

Pogadanka na temat tradycji, zwyczajów i przysłów dotyczących Świąt Wielkanocnych.

 

 

Wykonywanie pisanek i wydmuszek. Zajęcia techniczne – koszyk wielkanocny. Kolorowanki wielkanocne

Rozwiązywanie zagadek , rebusów i krzyżówek.

Zajęcia sportowe z piłką i skakanką na dziedzińcu szkolnym oraz ruchowe w sali świetlicy.

Słuchanie piosenek wielkanocnych. Śpiewanie piosenek „Re, re kum, kum” i „Kle, kle boćku”

 

 

Cd. - Święta wielkanocne

 

Kwiecień

 

III

Pogadanka na temat tradycji, zwyczajów i przysłów dotyczących Świąt Wielkanocnych.

Opowiadania uczniów o przeżyciach związanych z minionymi świętami

Kolorowanki  wiosenne.

Prace malarskie o tematyce dowolnej.

Rozwiązywanie zagadek , rebusów i krzyżówek.

Zajęcia sportowe z piłką i skakanką na dziedzińcu szkolnym oraz ruchowe w sali świetlicy.

 

Śpiewanie piosenek „Re, re kum, kum” i „Kle, kle boćku”

 

Dzień Ziemi

 

 

Kwiecień

 

IV

 

Pogadanka na temat ochrony środowiska , ekologii.

Lepienie Ziemi z papieru moczonego kilka dni w wodzie. Malowanie kontynentów i mórz. Zaznaczanie granic Polski i oznaczanie naszej miejscowości. Malowanie  najpiękniejszych widoków przyrodniczych.

Sprzątanie podwórka szkolnego. Zabawy i gry zespołowe na dziedzińcu szkolnym.

 

Zabawa ruchowa : „Rób tak jak ja”

Słuchanie piosenek o naszej planecie. Nauka piosenki „Kula, kuleczka”

 

Święta majowe.

      

    Kwiecień

 

V

Pogadanki na temat świąt majowych: Święto Pracy, Dzień Flagi, Święto Konstytucji 3 Maja

Wykonanie okolicznościowej gazetki, plakatów, flag Polski z krepiny

Zajęcia sportowe, zabawy ruchowe w świetlicy, na boisku szkolnym i placu zabaw.

Słuchanie i śpiewanie pieśni patriotycznych

 

 

 

CYKL TEMATYCZNY

MIESIĄC

TYDZIEŃ

IMPREZY OKOLICZNOŚCIOWE

ZAJĘCIA UMYSŁOWE

ZAJĘCIA

PLASTYCZO -

- TECHNICZNE

ZAJĘCIA RUCHOWE

GRY I ZABAWY ŚWIETLICOWE

ZAJĘCIA

UMUZYKALNIA-

JĄCE

 

Zwierzęta i ja

 

Maj

 

I

 

Pogadanka na temat naszych ulubionych zwierzątek.

Kształtowanie u dzieci miłości do zwierząt, szacunku i życzliwego podejścia. Słuchanie czytanego przez nauczyciela tekstu „Szkolne przygody Pimpusia Sadełko” M. Konopnickiej

 

 

Rzeźbienie w plastelinie – Moje ulubione zwierzątko. Kolorowanie ilustracji i rysowanie zwierząt. Kalkowanie.

 

Zajęcia ruchowe, orientacyjne w sali i na podwórku szkolnym.

 

Odgadywanie nazw zwierząt po usłyszeniu nagrania odgłosów zwierząt. Naśladowanie ich.

Nauka piosenki „Kundel bury”

 

Książka przyjacielem człowieka

 

       Maj

 

II

 

Pogadanka – jak powstaje książka, dlaczego czytamy książki, jakie znamy rodzaje książek? Jak należy je szanować? Wizyta w bibliotece szkolnej. Mój ulubiony bohater książkowy – prezentacje słowne i pozawerbalne.

 

 

Prace plastyczne – ilustracje do książek, okładka i zakładka

 

Konkurs czytelniczy – wybieramy mola książkowego.

Zabawy sportowe na dziedzińcu szkolnym.

 Zabawy ruchowe w sali „Komórki do wynajęcia” , „Figurki zmieńcie się” itp.

 

Słuchanie odgłosów przyrody.

Zabawy muzyczno-ruchowe w kręgu..

 

Koleżeńska pomoc

 

Na majówkę

   

       Maj

 

III

 

Pogadanka na temat pomocy koleżeńskiej. Jak być dobrym kolegą? Jak dbać o przyjaźń?

Mój najlepszy kolega – rysowanie portretu.

Przedstawianie farbami sytuacji z życia w świetlicy szkolnej – wspólnych gier, zabaw, posiłków.

Zabawy ruchowe na placu zabaw. Gry planszowe, zagadki, krzyżówki

Słuchanie piosenek ulubionych wykonawców.

 

 

Kocham Cię Mamusiu z serduszka całego

 

      Maj

 

IV

 

Kształtowanie szacunku do rodziców i osób starszych. Pogadanka – Czy trudno być odpowiedzialną mamą? Co mama dla nas robi? Jak możemy mamie okazać miłość?

Przygotowanie spotkania z mamami w świetlicy. Przygotowanie poetyckiego repertuaru.

 

 

Wykonanie okolicznościowej gazetki. Moja Mama – portret.

Przygotowanie kanapek dla mam i laurek.

 

Gry stolikowe i w kącikach tematycznych.

Gry zespołowe („Dwa ognie”) oraz zabawy ze skakanką   na boisku szkolnym.

 

Nauka piosenki „Dla Mamy”, słuchanie piosenek o mamach

CYKL TEMATYCZNY

MIESIĄC

TYDZIEŃ

IMPREZY OKOLICZNOŚCIOWE

ZAJĘCIA UMYSŁOWE

ZAJĘCIA

PLASTYCZO -

- TECHNICZNE

ZAJĘCIA RUCHOWE

GRY I ZABAWY ŚWIETLICOWE

ZAJĘCIA

UMUZYKALNIA-

JĄCE

 

Dzień Ochrony Środowiska

(5 czerwca)

 

Czerwiec

 

I

Pogadanka – Dlaczego należy chronić nasze środowisko? Jak dziecko może je chronić?

Wykonywanie wazoników i ozdób doniczkowych z odpadów ( butelki plastikowe, kolorowe gazety)

Konkurs ekologiczny.

Zabawy ruchowe na szkolnym podwórku.

 

Nauka piosenki „Słoneczko”

 

„Dobrze żyć”

Kultura życia codziennego

 

     Czerwiec

 

      II

 

 

Rozmowa o kulturalnym zachowaniu się w miejscach publicznych, środkach lokomocji, o wzajemnym szacunku, uczciwości oraz o konieczności stosowania ”magicznych” słów: proszę, dziękuję przepraszam.

Malowanie scenek rodzajowych dotyczących sytuacji wzajemnej pomocy.

Wiosenne kolorowanki.

Drama – jesteśmy w sklepie i na poczcie, jedziemy tramwajem.

Pląsy. Zabawy muzyczno-ruchowe w kręgu.

 

Witaj lato

 

Czerwiec

 

III

Rozmowa o zmianach zachodzących w przyrodzie,  gdy nadchodzi lato ( rośliny, zwierzęta, pogoda, prace w ogrodach i na polach).

Malowanie lub wyklejanie plasteliną letnich owoców i warzyw. Przedstawianie za pomocą rysunku letnich planów.

Gry zespołowe z piłką, skakanką, hula – hop na boisku szkolnym.

. Nauka piosenki „Tato, to lato”

Co przyniósł nam rok?

Żegnaj szkoło, witajcie wakacje

 

Czerwiec

 

IV

Co przyniósł nam rok? – refleksje nad doświadczeniami i przeżyciami w kończącym się roku szkolnym. Jak pisać listy?

Pogadanka o bezpiecznym spędzaniu czasu wolnego nad wodą, w lesie, w domu.

Witajcie wakacje – plakat.

Pisanie listów i kartek, adresowanie kopert. Wykonywanie ozdobnych kopert.

Zabawy ruchowe na świeżym powietrzu.

Pląsy, zabawy muzyczno ruchowe. Utrwalenie poznanych piosenek

 

 

 

 

 

Sponsorzy nagród w konkursie "Szkolnastrona Roku 2014"

Robocamp Megamatma
?>